Open program 70. loutkářské Chrudimi

Festival Loutkářská Chrudim

Open program 70. loutkářské Chrudimi

Středa 30. 6. 2021

19.00 (A, B, C)
Divadlo Karla Pippicha
Býti Don Quijotem
Teatro Matita, Slovinsko
60 minut
10+

Inscenace pro jednu loutku a dva loutkáře. Espectáculo maravilloso! Nesmíte propásnout! Navždy vám to změní život! Anebo možná ne…
Objektové divadlo pro dva herce, jednu marionetu, stůl a shluk nesmyslných předmětů. Inscenace
postavena na motivech Cervantesova románu, vizuální poetice Jana Švankmajera a několika faktech z každodenního života loutkáře. Inscenace Býti Don Quijotem konfrontuje minulost s přítomností,
jedince se společností, loutkáře s loutkou či loutky s objekty.

Režie: Vide Cerkvenik Bren a Matija Solce
Loutky: Mitja Ritmanič
Scénografie, hudba: Matija Solce
Hrají: Filip Šebšajevič, Matija Solce

O souboru:
Divadelní soubor Teatro Matita založil v roce 2002 Matija Solce, slovinský muzikant, loutkář, herec, režisér, lektor, pedagog a také absolvent doktorského studia na KALD DAMU. Ve své tvorbě úzce propojuje hudbu a divadlo, a proto se jeho koncerty (např. Fekete Seretlek) často proměňují v interaktivní divadelní představení a jeho loutkové inscenace se stávají hudebními skladbami. Se svým akordeonem a kufrem plným loutek procestoval již celou zeměkouli. Hrál ve věznicích či ašrámech, v ložnicích či velkých sálech mezinárodních festivalů.


18.00, 19.00, 20.00, 21.00
Výstavní síň Divadla Karla Pippicha
Jak jsme vznikli, aneb hodný a zlý prezident
Buchty a loutky, Praha
50 minut
8+

Na Loutkářské Chrudimi se odehraje první odhalení třiceti oživlých obrazů- výjevů vyrobených Buchtami a loutkami k jejich třicátému výročí. Před samotnou výstavou, kdy si diváci budou moci jednotlivé výjevy nejen prohlédnout, ale také vyzkoušet, ukáží Buchty a loutky několik scén(ek) z chystané podzimní premiéry Jak jsme vznikli, aneb hodný a zlý prezident. A ano, jeden z našich prezidentů s křestním jménem Václav byl opravdu u zrodu divadla a jiný z nich, také se jménem Václav, ale se druhým jménem Miloš, způsobil málem jeho zánik. Budeme klást závažné otázky typu: „Má smysl loutkářská vysoká škola?“. A hned si na ně budeme odpovídat: „Nemá, ale stejně na ní učíme!.“
Těšíme se na vás, vaše třicetileté Buchty a loutky

O souboru:
Buchty a loutky byly založeny v roce 1991 v chebské ubytovně čerstvými absolventy loutkářské katedry DAMU. Od té doby mají za sebou desítky divadelních premiér pro dospělé i děti, loutkové a animované filmy a klipy, mnoho jednorázových projektů v oblasti netradičního divadla, hudby, výtvarného umění, filmu a jejich prolínání.
Buchty a loutky svým neobvyklým způsobem tvorby vytvářejí unikátní divadelní poetiku. Klasické tituly i vlastní autorskou tvorbu zpracovávají s nadhledem a nezaměnitelným humorem, s osobitým důrazem na výtvarnou stránku, komponovanou hudbu a živou zvukovou stopu (kombinace starých i nových loutek, harampádí, hraček a nejnovějších technologií).


Čtvrtek 1. 7. 2021

9.00
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
Tři prasátka
Divadlo Milana Šťastného
40 minut
3+

Klasická pohádka v loutkovém provedení s autorskými písničkami.

O souboru:
Milan Šťastný je básník, prozaik, muzikant a divadelní ochotník. Jako herec působil v několika amatérských divadelních souborech (Studénka, Příbor, Kopřivnice). V Dobroslavicích v roce 2010 založil amatérský divadelní soubor Dodivadlo, který dodnes vede a režíruje. Současně spolupracuje nebo spolupracoval s jinými divadelními spolky v okolí (ŠAMU Štítina, Miniscéna bez pódia). Píše scénáře k pohádkám, aktovky, skeče monology a dialogy. V Dobroslavicích organizuje od roku 2013 dnes už tradiční divadelní akci pod širým nebem s názvem Divadlo v parku, která je zaměřena především na dětské diváky.


10.00
Spolkový dům
Kde budeme bydlet
Vi.tvor, Praha
50 minut
3+

Hrdina této pohádky medvěd je sice hodný, ale kvůli své hamižnosti se dostane do potíží. Letos
nashromáždil tolik medu, že se s ním nevejde do domečku. Nezbývá mu nic jiného než hledat domeček nový. Cestou si rád nechá poradit od ostatních obyvatel lesa, ale rychle zjistí, že ne všichni to s ním myslí dobře. Nejdůležitější je pro něho ovšem jen jedno a to včas se uložit k zimnímu spánku.

Tvůrčí tým: Alžběta Vitvarová, René Vitvar, Štěpán Lustyk, Patrik Hradecký

O souboru:
Volné uskupení tvůrců, které hledá možnosti vyjádření skrze výtvarné divadlo. Zajímá se především o multižánrové experimentální divadlo a loutkové divadlo pro děti i dospělé. Hlavním tématem jejich tvorby je reflexe rodinné historie. Společně vytvořili inscenace Cirkus v hlavě (2014), Dlouhý, Široký a Bystrozraký (2017), Lázně (2018) a Pouťoviny (2018).


11.00, 16.00 (A, B, C)
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
Pohádka lesní
Divadlo b, Praha
50 minut
3+

Původní pohádka o plynutí času v lese, jak všecko souvisí se vším.
O životě jednoho stromu, přátelství motýla a lišky a jedné kruté zimě.
O tom, jak je důležité dávat pozor na orla.
A také o tom, čím vším musí projít myš, než se z ní stane hovínko a z hovínka hlína.

Námět: Adriana Kubištová
Režie: Divadlo b
Výprava a loutky: Mikuláš Zika a Divadlo b
Hudba: Zuzana Žežulová Maličká
Hrají: Adriana Kubištová, Radek Beran

O souboru:
Jsme bývalí a současní členové divadla Buchty a loutky a jejich přátelé, nedávno jsme společně založili Divadlo b. V naší tvorbě se věnujeme zejména divadlu pro děti, ale také občas i divadlu pro dospělého diváka. Zabývali jsme se jimi posledních 25 let a doufáme, že máme dostatek zkušeností, které nyní můžeme využít.
V roce 2015 jsme měli premiéru loutkového celovečerního filmu Malý Pán, připravili jsme také loutkovou divadelní pohádku Malý pán a poté inscenaci iOtesánek.


14.00
Za Divadlem Karla Pippicha
O holčičce, která se ještě nenarodila
Divadlo Víti Marčíka
50 minut
3+

Nová inscenace Víti Marčíka st. o touze dědečka po vnučce, o oslu Abrahamovi, koníku Apačovi a o stromu života, co mluvil o světě viditelném a neviditelném a taky o nebi. Pohádka vhodná pro všechny, kteří se nebáli narodit a teď mají strach z umírání.

Sepsal a vypráví: Vítězslav Marčík st.
Kašpárka vyřezala: Eva Marčíková
Hlavu rytíře vyřezal: Jan Růžička
Koníčka vyřezal: neznámý autor
Kříž daroval Domácí hospic Setkání z Rychnova nad Kněžnou, boty bývalý ministr životního prostředí a dveře, pokud budou na scéně, jsou z budhistického kláštera.

O souboru:
Jsme rodinné divadlo žijící na statku v Drahotěšicích, s poštou a policejní stanicí v Hluboké nad Vltavou. A i když často hraji a jsem na jevišti sám, tak bych bez své ženy, dětí a teď i zetě, vnoučat, snach a babiček, jedna s námi bydlí a občas i hraje, i bez táty a tchána (oba jsou už mrtví), ale i našich přátel a známých, hrát prostě nemohl.
Nejsem vyučený herec ani loutkoherec, ani scénograf či muzikant a už vůbec ne umělec – to slovo mě dost uráží.
Prý jsem „zjev z Jižních Čech“. To se mi líbí, i když jsem Moravák.
Asi jsem vypravěč, který často lže. Ale lžu kvůli Vám, protože kdybych mluvil pravdu, tak mi nevěříte.
Ale popravdě, a to vážně nelžu, bych si nejvíc přál být „komediant Boží“. Komediant Boha, který nemá tvář ani jméno, a o kterém dohromady nic nevím, jen to, že nás všechny neskutečně miluje.


1. 7. 14.00, 16.00
2.7. 9.00, 13.00

Spolkový dům
Sedmero krkavců
Zatím, Praha
40 minut
6+

Co znamená, když něco řeknu? Stane se něco? Jediné slovo všechno změní, vrátit ho zpátky může jen mlčení a dlouhá, trpělivá práce, kterou nepřeruší ani ohrožení vlastního života.
Autorské zpracování klasické pohádky studenty KALD DAMU pro děti od 6 let.

Hrají: David Bolech, Antonín Brukner, Václav Němec, Marie Sawa
Scéna: Mariana Bouřilová
Režie, dramaturgie, hudba: Matyáš Míka, Markéta Labusová

O souboru:
Tým společně studuje pod vedením Marka Bečky, Michaely Homolové a Jana Bažanta na KALD DAMU. Matyáš Míka a Markéta Labusová spojili síly v režijně-dramaturgicko-skladatelském tandemu se scénografií Mariany Bouřilové. Pohádkou vás provedou herci Marie Sawa z Prahy, David Bolech z Liberce, Antonín Brukner z Prahy a Václav Němec z Třebíče.


18.00
Letní kino
Kaleidoscop
Cirk La Putyka, Praha
40 min
5+

Šílené skoky na obřím teeterboardu, skupinové taneční choreografie, závěsná akrobacie i lety na trampolíně. Gag střídá trik a rytmická hudba smích, hypnotické obrazy kontrastují s letní párty pod širým nebem. Tradiční se potkává s moderním, ostřílení putykáři se mísí s mladou cirkusovou krví. Celkem osm akrobatů, herců a tanečníků v inscenaci probleskuje podobně jako barevné střípky v krasohledu. Nemyslete. Otevřete oči, nastražte uši a nechte se pohltit křiklavou koláží umu a radosti.
„Jak název napovídá, v nové show se soustředíme spíše na krásu formy, dynamiku a kouzlo okamžiku, než že bychom filozofovali o nesmrtelnosti brouka.“ – Maksim Komaro

O souboru:
Původně malá skupina nadšenců, kteří chtěli dát dohromady jednu inscenaci, se od roku 2008 rozrostla na novocirkusové uskupení téměř stovky herců, tanečníků, akrobatů, hudebníků, ale i produkčních, techniků, lékařů, vizážistů a dalších profesionálů.
Po nečekaném úspěchu debutové show La Putyka založili bratři Rosťa a Vítek Novákovi Cirk La Putyka. První jako umělecký šéf a druhý coby výkonný ředitel od té doby určují směr a rychlost jízdy této divadelně-novocirkusové maringotky.
Za prvních deset let existence vytvořili přes 20 projektů, spolupracovali s více než 300 lidmi 25 národností, odehráli přes 1 500 představení a navštívili 21 zemí.


18.45
od Divadla Karla Pippicha do Klášterních zahrad
Pouliční show – „Nautrilus ZŮM“
Divadlo KVELB Ateliér
70 minut
3+

Nautrilus ZŮM – největší tříkolka svého druhu na světě, zapsána v knize rekordů a je součástí představení „Nautrilus ZŮM“.

Premiéra – středa 25.6. 2008 v 16:00 na námětí P.O.II. v Českých Budějovicích na Mezinárodním festivalu pouličního umění Svatý P.R.D.
Námět a scénář: Pavel Lukas
Režie: Pavel Lukas
Výroba: Pavel Lukas

Obrovská tříkolka s vlekem, kterou pohání šlapáním 2 herci – šlapači na chůdách (pohon řetězem s přehazovačkou – šlapající chůdy). Tříkolka je vybavena koupelnou, záchodem, karmou, kamny, slunečníkem, barem, hasičskou jednotkou atd. Tříkolka je plně elektrifikovaná – světlomety, blinkly atd. V představení se několik cestovatelů (z akademie „JELIKOŽ“) vydává na další průzkum, tentokrát Vašeho místa a zjišťuje, zdali je vhodné „k“ – herci mohou přizvat i veřejnost, která pak jede na tříkolce dlouhé 8m – dva šlapou na chůdách a pohánějí velkostroj, ostatní šílí radostí, hraje hudba, stříká voda, šlehá plamen ohně atd.


19.30
Klášterní zahrady
Kašpárek chodí pěšky
Čmukaři, Turnov
40 minut
3+

Divadlo pro děti i dospělé. Představení plné Kašpárků, čarodějů, čertů i princezen. Představení hravé, plné humoru a dobrého loutkového divadla.Oceněno na Loutkářské Chrudimi a Jiráskově Hronově.

Autor: kolektiv divadla Čmukaři
Dramaturgie: kolektiv divadla Čmukaři
Režie: kolektiv divadla Čmukaři
Scénografie: kolektiv divadla Čmukaři
Loutky: Jaroslav Ipser + kolektiv divadla Čmukaři
Hrají: Jaroslav Ipser a Romana Zemenová

O souboru:
Loutkářský soubor Čmukaři vznikl v roce 1976. V průběhu let se mu podařilo stvořit několik skvělých inscenací i několik propadáků, zúčastnit se mnohonásobně Loutkářských Chrudimí i Jiráskových Hronovů, cestovat doma i v cizině. Sehraje průměrně padesát představení za rok. K hraní používá dle potřeb všech druhů loutek.


20.00
Klášterní zahrady
Bajky
KALD DAMU, Praha
30 minut
5+

Autorské zpracování tří méně známých bajek z per Eduarda Petišky a Jean de la Fontaina, pojící v sobě zábavu s ponaučením.

O souboru:
Inscenaci vytvořil David Bolech, student 3. ročníku bakalářského studia herectví alternativního a loutkového divadla na KALD DAMU, v supervizi pedagoga Marka Bečky.


20.00
Klášterní zahrady
Dva kašpaři
Divadlo Bořivoj
25 minut
4+

Klaunsko-loutková inscenace vycházející z tradice lidového divadla. Přátelství mezi dvěma maňasovými Kašpary je trochu „drsné“, ale opravdové. Tři bizarní „kašpaří dny“ jsou rozehrávány dvěma klaunkami (Koblihovou a Svíčkovou), které jsou při přípravě na loutkové scény prostě k sežrání.

Inscenaci vytvořily a hrají: Mirka Vydrová a Marcela Šiková

O souboru:
Divadlo Bořivoj je profesionální nezávislá skupina, která existuje od roku 1992. Využívá různé formy divadla – loutkové, činoherní, divadlo ve výchově, improvizaci, hudbu. Hry vznikají jako divadlo autorské, tzn. že herci mají osobní podíl na dramaturgii, tj. na výběru tématu, na textové, režijní i scénografické práci. Herec tu pak není jen tím, kdo určené role hraje, protože je buď sám vytvořil, nebo v nich projevuje svůj osobní vztah ke sdělovanému.


20.30
Klášterní zahrady
Pulcinella
Gianluca Di Matteo
50 minut
4+
Hlavním protagonistou tradiční neapolské loutkové hry zvané Le guarattelle je Pulcinella, který s ironií sobě vlastní oslovuje všechny věkové kategorie od dětí až po dospělé. Pulcinella oživuje dávné tradice, mluví univerzálním jazykem, hlasem, kterému není rozumět, ale kterému všichni rozumí. Svým rytmem a výraznou gestikulací překračuje hranice oficiálního jazyka a stává se efektivním nástrojem mezikkulturní komunikace.
Děj se skládá z tradičních příběhů, Pulcinella se potkává s typickými postavami lidového divadla: tyrany, mnichy, smrtkou, divokým psem… Konflikt, který vzniká při setkání s těmito postavami, je vždy vtipný, neuctivý, katarzní.

O souboru:
Gianluca Di Matteo se učil od mistrů neapolské školy „guarattelle“ a se svým divadlem hraje po celém světě, spolupracuje s festivaly, divadly a Italským kulturním institutem. Hostoval v Kanadě, Koreji, Japonsku, Tchaj-wanu, Číně, Turecku, Francii, Španělsku, Holandsku, Anglii, Německu, Švýcarsku, Rakousku, Dánsku, Polsku a v roce 2019 také v České republice na oslavách 90 let UNIMA. V Itálii se pravidelně účastní různých festivalů a ve školách vede projekt „Múzy – Umění pro integraci ve škole“.
Jeho ze dřeva vyřezávané loutky jsou mimo jiné vystaveny v Centru loutkářských umění v Atlantě a v Muzeu loutkového divadla v Holandsku jako součást projektu pro nevidomé.
Kromě hraní a výroby loutek se zabývá také scénografií. Za svou tvorbu získal řadu cen, včetně ocenění za valorizaci pouličního umění, kterou mu udělil region Piemont.


22.00
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
Baba – Jága, (noha-hnát)
ŠKROBOTNÍK, ŠLUNDRA A ŠIBROVÁ
50 min
15+

Když ani lékař nepomůže, nezbývá nic jiného než putovat temnou krajinou za Babou Jágou a získat léčivý elixír pro nemocnou maminku. Dobrodružná loutková inscenace beze slov na pokraji vyčerpání.

Tvůrčí tým: Mizerová, Smolík, Svobodová, Vitvar

O souboru:
Inscenace Baba-Jága vznikla původně jako diplomová práce Radky Mizerové na KALD DAMU v roce 2005. Po 15 letech jsme se rozhodli k loutkám a rekvizitám opuštěným na půdě vrátit a inscenaci dokončit. Skupina ŠŠŠ vznikla v Jičíně z touhy dělat jiné loutkové divadlo, nemá žádné stálé členy, žádné stanovy, právní identitu, facebook, webové stránky, potácí se na hraně mezi bytím a nebytím, vynořuje se a zanořuje, pracuje pomalu a bez grantové podpory. Nemá žádný cíl ani ambice.

Pátek 2. 7. 2021

10.00
Velká scéna Divadla Karla Pippicha
Do hajan
Divadlo DRAK, Hradec Králové
50 minut
3+

Autorská inscenace režisérky Veroniky Poldauf Riedlbauchové stojí na pomezí poetického fyzického divadla a klaunské grotesky. Vychází z všem dobře známé situace, kdy už by děti měly jít spát, ale najednou v sobě objeví netušenou zásobu energie a zjišťují, že se jim ještě ani trochu spát nechce. To vše k pramalé radosti tatínka, který si maloval, jak je bez problémů uloží do postele.

Námět: Veronika Poldauf Riedlbauchová, Marianna Stránská
Režie a choreografie: Veronika Poldauf Riedlbauchová
Scénografie: Marianna Stránská
Hudba: Jan Čtvrtník
Dramaturgie: Tomáš Jarkovský
Lightdesign: Michal Kříž

O souboru:
Divadlo DRAK bylo založeno v roce 1958 a záhy se stalo nejen oblíbeným loutkovým divadlem, ale také spolutvůrcem rozvoje celého českého a posléze světového loutkářství. Mnohé jeho inscenace přinesly neotřelé a často objevné postupy, za které získalo mnoho cen doma i v zahraničí. Jeho působnost tedy sahá daleko za hranice regionu a značka Divadla DRAK má mezinárodní renomé.
Divadlo hraje svá představení pro nejširší věkovou adresu. Od dopoledních představení pro děti z mateřských školek a škol, přes sobotní představení pro celou rodinu, až po večerní představení věnovaná dospívajícím a dospělým divákům. Vedle toho rozvíjí také velkou šíři dalších tvůrčích aktivit, které z něj činí otevřenou a moderní kulturní instituci.


13.00, 15.00
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
Slon a mravenec
Divadlo Polárka, Brno
60 minut
3+

Byla jedna veverka a ta bydlela v lese společně se slonem a s mravencem.
Se slonem a s mravencem?
Ano, se slonem a s mravencem.
Tři přátelé. Každý jinak velký. Slon vidí ze své výšky úplně jiný svět než mravenec. Z toho, co je pro jednoho hora dobrého jídla, se druhý ani za mák nenají. Pro jednoho jsou hvězdy dávno okoukané a druhý se trápí, že k nim nikdy nedohlédne. Zdánlivě jednoduché věci se při společném soužití stávají nepřekonatelnými problémy. Jednoho dne ale veverku unese Cizí lovec. A vlastnosti, které se mohly zdát nevýhodami, se promění v superschopnosti. A to, co bylo dosud zdrojem dohadů a třenic, se stane tou nejlepší věcí na světě.

Scénář a režie: Radek Beran
Dramaturgie: Karolina Ondrová
Scéna a kostýmy: Bára Čechová
Hudba: kolektiv
Hrají: Tomáš Sukup Gyanpuri, Matěj Záhořík, Jakub Thomas, Jan Laichman

O souboru:
Divadlo Polárka je brněnské divadlo pro děti a mládež, fungující od roku 1999. Zaměřuje se na tvorbu pro děti a mladé publikum. Polárka sama sebe definuje jako „průvodce k divadelní dospělosti“ a klade důraz na autorskou tvorbu.


14.00, 16.00, 18.00
MED
Valérie a týden divů
Latrina Magika při V.A.D., Kladno

Dominica Merry ve své životní roli Valérie, dívky s nejpodivuhodnějším post-menstruačním syndromem své doby.
Also starring
Mark Cottage jako Orlík, Mike Horn v roli Tchoře, Teresa Red coby Babička, John Red v úloze Graciána a Jarry Costlibuy as kočí Ondřej.
Za práh bolesti doprovází
The Dresden Dolls a Dillon v drápech kapely Kvokani, podezřelého novotvaru s vlastní skladbou Slepičí mor (Red, Costlibuy).
Políčili
Concept přinesl a production supervision držel John Red.
Costumes opatřily Kate Starling a Helen Rush, která po měsíčných nocích i všechno opéření slátala.
Obrazy ve své výt-varně uklohnila Kate Starling, život jim vdechl Mike Horn.
Skriptem, nápovědcem a dodavatelem živin se vyjevil Jarry Costlibuy.
Režie a dramaturgie – Latrina Magika.
Crew
Ostrými fotony jeviště bičuje a mnohé technické trable řeší Wence Urban
Fluidními obrazy dění zaplavuje Kate Starling.
Zvukové vlny šavlemi krotí George Brake.

O souboru:
Latrina Magika, Nová scéna Národního divadla V.A.D., nechtěná neteř Německé kulturní menšiny na Kladně a Ruského kroužku při V.A.D. Kladno, Badatelská společnost v oblasti institucionalizovaného daydreamingu o erotičnu hrabavých.


16.00
Za Divadlem Karla Pippicha
Teatro Tyjátjátro
DS Scéna Kralupy
40 minut
3+

Neobyčejná inscenace, ve které uvidíte věci nevídané a uslyšíte věci neslýchané. Hadí žena, silák nad všechny siláky silný – učiněné lamželezo, kouzla a čáry, živé akvabely, hříčky lidského těla. K vidění pouze jednou do roka na celé naší Zemi! Kejklířské představení vhodné zvláště pro děti a všechny, kdo se rádi baví.

Autor: Pavel Kuptík, Michaela Kuptíková
Režie: Pavel Kuptík a DS Scéna Kralupy
Obsazení: Michaela Kuptíková, Helena Plicková, Petr Okleštěk, Jana Žičařová, Radek Hofman, Martin Káš, Pavlína Maloy Řezáčová, Kateřina Wolákowá, Stanislav Kučera, Pavel Kuptík, Radim Wolák, Tereza Hrabánková, Petr Čechlovský, Petr Špička, Týna Hénigová, Magdaléna Čechlovská, Kryštof Kuptík

O souboru:
Divadelní spolek Scéna Kralupy letos slaví 100 let. Máme svou útulnou klubovnu, kterou jsme upravili na malé divadlo. Pořádáme dva festivaly ročně, červnový Za Vodou, což je open air s naším chapiteau, a podzimní ScénaFest. Za sebou máme inscenace jako Zabiják Joe, Noc vrahů, Pěnkavu s loutnu, Pohádku o tlustém pradědečkovi, Velkou kočičí pohádku nebo Jste na tahu, pane plukovníku. A teď nás můžete zažít s pohádkou Malý člověk jménem Ngali, Central Park West, Já měla hezkej život, Naseto?! anebo Teatro Tyjátjátro.


17.00, 20.00
Spolkový dům
Věčnost obrazu aneb sen o nesmrtelnosti
Sumi-e & Stínové divadlo
Soubor Bas-les-pattes, Paříž, Francie
30 minut
7+

Starý malíř Čeu Čen a jeho žák Tang Yin se toulají po cestách království Song. Mistr učí svého žáka malovat, ten se však dívat neumí …
Dojdou do císařského města, ale tam je malování zakázané. Císař rozkáže spálit obrazy starého mistra. Jeden nedodělaný obraz se však podaří Tang Yinovi zachránit…

Námět a režie: Isabelle Durand
Zvuk: Nicole Varon
Hrají: Isabelle Durand, Mirka Vydrová

O souboru:
Francouzský soubor Bas-les-pattes je poloamatérský divadelní spolek. Sídlí ve Villecresnes (Val-de-Marne) a existuje již 36 let. Vedoucí souboru Isabelle Durand studovala na pražské KALD DAMU.


17.00, 20.00
Velký sál Divadla Karla Pippicha
Šípková Růženka
Divadlo DRAK, Hradec Králové
50 minut
6+

Zlá sudička nedostala od královského páru pozvánku na křtiny jejich dcery Růženky. Protože je to ale sudička vytrvalá, nenechá se tím odradit a snaží se za každou cenu dostat dovnitř jinak. Podaří se jí to? Kdo zná tento staletími prověřený pohádkový příběh, ten dobře ví, že ano. Naše inscenace jej vypraví jako maňáskovou grotesku o neodbytnosti osudu, který když vyhodíte dveřmi, vrátí se vám oknem. A to doslova. Vedle sudiček zlých jsou ale naštěstí také sudičky hodné. A po světě se navíc potuluje spousta princů hledajících štěstí, kteří jsou připraveni zakleté princezny ve vhodnou chvíli vysvobodit.

Scénář: Tomáš Jarkovský, Jakub Vašíček
Režie: Jakub Vašíček
Scéna: Kamil Bělohlávek
Loutky a kostýmy: Tereza Vašíčková
Hudba: Daniel Čámský
Dramaturgie: Tomáš Jarkovský
Hrají: Pavla Lustyková, Jan Popela, Milan Žďárský, Jan Čipčala, Petr Seiner, Pavel Černík

O souboru:
Divadlo DRAK bylo založeno v roce 1958 a záhy se stalo nejen oblíbeným loutkovým divadlem, ale také spolutvůrcem rozvoje celého českého a posléze světového loutkářství. Mnohé jeho inscenace přinesly neotřelé a často objevné postupy, za které získalo mnoho cen doma i v zahraničí. Jeho působnost tedy sahá daleko za hranice regionu a značka Divadla DRAK má mezinárodní renomé.
Divadlo hraje svá představení pro nejširší věkovou adresu. Od dopoledních představení pro děti z mateřských školek a škol, přes sobotní představení pro celou rodinu, až po večerní představení věnovaná dospívajícím a dospělým divákům. Vedle toho rozvíjí také velkou šíři dalších tvůrčích aktivit, které z něj činí otevřenou a moderní kulturní instituci.


22.00
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
Naseto?!
DS Scéna Kralupy
25 minut
15+

Syrový dřeňovitý exkurz až do útrob. Domorkujdoucí expresivně baladický náladotvorný výstup plný napětí.
Pětadvacetiminutové vystoupení svérázným způsobem interpretuje jednu ze známých českých pohádek. Divadelní anekdota na bázi hudební koláže prosycená svébytnou poetikou, drsnou nadsázkou a specifickým výtvarným pojetím. NASETO?! vzniklo původně jako noční plenérové vystoupení. Postupem času bylo úspěšně sehráno i v mnoha sklepeních a jiných temných prostorách, před nedávnem dokonce i na jevišti či v parku. Upozorňujeme, že představení není vhodné pro malé a ještě nezkažené děti.

Autor: DS Scéna Kralupy
Režie: Radim Wolák
Hudba: Radim Wolák, Pavel Kukptík
Světla a zvuk: Roman Žičař
Hrají: Magdaléna Čechlovská, Radek Hofman, Tereza Hrabánková, Stanislav Kučera, Pavel Kuptík, Petra Hofmanová, Michaela Kuptíková, Jarmila Kukčerová, Pavlína Maloy Řezáčová, Helena Plicková,
Petr Špička, Kateřina Wolákowá, Jana Žičařová, Týna Hénigová, Radim Wolák, Erika Silovská

O souboru:
Divadelní spolek Scéna Kralupy letos slaví 100 let. Máme svou útulnou klubovnu, kterou jsme upravili na malé divadlo. Pořádáme dva festivaly ročně, červnový Za Vodou, což je open air s naším chapiteau, a podzimní ScénaFest. Za sebou máme inscenace jako Zabiják Joe, Noc vrahů, Pěnkavu s loutnu, Pohádku o tlustém pradědečkovi, Velkou kočičí pohádku nebo Jste na tahu, pane plukovníku. A teď nás můžete zažít s pohádkou Malý člověk jménem Ngali, Central Park West, Já měla hezkej život, Naseto?! anebo Teatro Tyjátjátro.


Sobota 3. 7. 2021

9.00, 11.00, 13.00
Klubovna DKP
O jako Otesánek
KALD DAMU
40 minut
7+

O jako obvod
O jako odhodlání
O jako ohrožení
O jako občerstvení
O jako loutkové představení pro děti na motivy známé pohádky.

Režie: Viktor Prokop
Scénografie: Berta Doubková
Loutky (návrh / výroba): Berta Doubková
Druh loutek: materiálové loutky manekýnového typu
Hudba: Jan Froněk
Další spolupráce: Jan Froněk, dramaturgie; Konzultace s pedagogy KALD DAMU Lindou Duškovou a Robertem Smolíkem.
Hrají: Antonie Rašilovová, Jakub Müller, Nikolas Ferenc

O souboru:
Inscenace vznikla jako semestrální klauzurní práce studentů 2. ročníku KALD DAMU.


13.00, 15.00
Terasy MLK
Tři kouzelné dary
Loutky bez hranic, Praha
45 minut
4+

Byl jednou jeden chudý krejčík, neměl nic, jen tři syny a hladovou kozu. Synové šli do světa, koza zůstala doma. A jak to bylo dál? Nechte se překvapit!
Veselá maňásková taškařice se zpěvy a poučením, že pravda a Jano musí zvítězit nad chamtivostí a zlou kozou.
Na motivy lidové pohádky bratří Grimmů Stolek Prostřise, oslík Zlatodej a obušek Zpytleven.

Hudba: Dominik Renč
Výprava a loutky: Bára Čechová
Režijní a dramaturgická spolupráce: Dora Bouzková
Hrají: Jiřina Vacková, Lukáš Bouzek

O souboru:
Jsme nezávislé profesionální divadelní uskupení, které začalo své loutkové dobrodružné výpravy už za studií na KALD DAMU. Odstartovalo to roku 2001 Mexikem a pokračuje to dodnes všude možně (Praha, Chrudim, Aš, Plzeň, Svitavy, Slovensko, Německo, Polsko, Dánsko, Kuba, USA).
Nemáme stálou scénu, hrajeme tam, kam si nás pozvete. Kromě loutkových představení organizujeme i výtvarné a loutkové kreativní dílny a sociálně-divadelní projekty, zajímají nás loutky z různých úhlů pohledu. Tvoříme pro všechny věkové, sociální, národnostní, náboženské i jiné kategorie.


16.00, 20.00
Malá scéna DKP
Din Opera
KALD DAMU
45 minut
8+

Dinopera – je experimentální loutková opera, která vznikla sloučením tradic Českého marionetářství a Německo-jazyčné opery, a za spolupráce studentů KALD DAMU v Praze a hudebníků z Německa.
Je to experimentální operní dílo, které zatím není představitelné ani na operní scéně, ani, jak víme, nemá analogů na scéně loutkové. V rolích zpěváků budou ne lidi, ale různé pravěké organismy a tvory, včetně dinosaurů, kteří mají mnohem bohatší spektrum vokálních rozsahů a znění, než lidi. Velikosti některých zpěváků odpovídá i velikost tragédie, kterou zatím lidstvo v plné míře nepoznalo – tragédie vymírání.
Dinopera bude se odehrávat na scéně loutkového rodinného divadla, protože zatím jenom loutková scéna umožňuje tak rozsáhlý projekt.

Hrají: KHWOSHCH group, Frieda Gawenda (DE), Daria Gosteva (RUS/CZ), Matias Baresel (DE)
Josef Havelka (CZ)
Spolupráce na libretu: Theresa Schrezenmeir (DE)

Supervize: Tomáš Procházka (CZ)


15.00, 17.00
Za Divadlem Karla Pippicha
Řeka
Studio DAMÚZA
30 minut
2+

Loutková inscenace plná vody pro děti od 2 let a jejich rodiče. Až půjdeš k řece, zadívej se kolem sebe. Řeka je živel, řeka je mohutná síla, řeka je zdroj vody, řeka je domov tisíce živočichů. Pssst! Když nebudeš hlučet, uvidíš je. Támhle jsou! Rybky, kachny, čolci, užovky, raci, mloci, bobři, žáby. To koukáš co? Jen dávej pozor, ať se nezmáčíš!

Režie: Štěpán Gajdoš
Scénář: Štěpán Gajdoš a kol.
Scénografie: Anna Gumboldt
Hudba: Matěj Štrunc
Hrají: Kateřina Bejčková, Matouš Fendrych, Matěj Šumbera/Kryštof Grygar

O souboru:
Studio DAMÚZA působí na divadelní scéně již od roku 1999. Bylo spjato se stejnojmenným prostorem ve středověkém sklepení domu Řetězová 10 na Starém městě. V červnu 2004 o tento prostor DAMÚZA přišla a chvíli hledala svoji tvář mimo jiné jako stálý host divadla Na Zábradlí.
V současné době se pod značkou DAMÚZA skrývá produkční a producentská jednotka podporující neotřelé divadelníky, hudebníky a ostatní především vizuální umělce, kteří nechtějí zapadat do běžného divadelního provozu, ale chtějí objevovat, provokovat, zkoumat.


17.00 (A, B, C)
Divadlo Karla Pippicha
HIC SUNT DRACONES
Divadlo Continuo
60 minut
8+

Vizuální báseň s prvky magické obrazivosti, absurdity a grotesknosti.
Inscenace spojující fyzické, loutkové a výtvarné divadlo.

Kam se podějí všechny naše myšlenky a vzpomínky, když večer zavřeme víčka? Když se vše, přes den nemyslitelné, zhmotní, ožije a z našeho těla se stane jen materiál? A co se stane, když ráno opustíme pokoj a necháme tam zavřené všechny svoje sny, obavy a tajné tužby, se kterými jsme strávili noc?
Prý nemáme jen jedno já, máme jich víc. V běžném životě se tato naše já vzájemně omezují, abychom mohli fungovat v každodenních situacích. Co se však stane, když se tato já osvobodí od ostatních a stanou se autonomní?
Místa a krajiny, kde se toto vše může stát, leží v neznámé zemi (terra incognita). Dávní kartografové věřili, že na neznámých územích v odlehlých koutech světa, žijí fantastické obludy, draci a leviatani. V inscenaci Hic Sunt Dracones vznikají z částí lidského těla, objektů a materiálu neznámé krajiny, nepoznané bytosti, nemyslitelné situace a nepředstavitelné příběhy. Není to však výprava do dalekých krajů, do fantaskního světa krajiny utopie, ale cesta do našich vlastních myslí a skrytých zákoutí naší duše.

Koncept a režie: Pavel Štourač
Výtvarný koncept, scénografie: Helena Štouračová a Pavel Štourač
Hudba: Jakub Štourač
Light-design: Tomáš Morávek
Účinkují: Sara Bocchini, Nicole Nigro, Kateřina Šobáňová a Natália Vaňová

O souboru:
Divadlo Continuo je mezinárodní nezávislá divadelní skupina vedená režisérem a uměleckým vedoucím Pavlem Štouračem, která od roku 1995 trvale sídlí a tvoří v malé vesnici Malovice, v prostorách bývalé zemědělské usedlosti pojmenované Švestkový Dvůr.
Za svoji dvacetiletou existenci vytvořilo Divadlo Continuo řadu inscenací a divadelních projektů, v nichž je zřejmá vývojová cesta od loutkových počátků, přes inspiraci pouličním divadlem a cirkusovým uměním až po poetiku, kterou divadelní kritika nazývá „novou středoevropskou snovou obrazivostí“. Inscenace Divadla Continuo je prakticky nemožné žánrově zařadit. Pohyb, hudba, fyzické herectví, tanec, cirkusové techniky, živá muzika, stejně jako výrazná výtvarná stylizace – to vše vytváří nezaměnitelnou poetiku jednotlivých inscenací.


21.30
MED
R.U.R
Buchty a loutky
80 minut
14+

RUR podle Buchet a loutek, inscenace na motivy slavné hry Karla Čapka vznikla ve spolupráci s Českým centrem Mezinárodního PEN klubu u příležitosti stých narozenin robota. A robot je přece stroj.
Roboti, loutky. To stroje obstarávají hudbu, to loutky zábavu. Stroje obstarávají vzrušení. Nestávají se z nás loutky? Nejsou emoce na obtíž? Není láska na obtíž? Lidé degenerují, svět je zamořen roboty. Spása je v lásce, ale není láska na obtíž? Kde je duše? Kde je duch? A hle – jsme roboti.

Režie: Radek Beran a Buchty a loutky
Hudba: Vít Brukner
Loutky a výprava: Bára Čechová
Dramaturgie: Daniel Schenk
hrají: Marek Bečka, Vít Brukner, Radek Beran, Zuzana Bruknerová, Lukáš Valiska

O souboru:
Buchty a loutky byly založeny v roce 1991 v chebské ubytovně čerstvými absolventy loutkářské katedry DAMU. Od té doby mají za sebou desítky divadelních premiér pro dospělé i děti, loutkové a animované filmy a klipy, mnoho jednorázových projektů v oblasti netradičního divadla, hudby, výtvarného umění, filmu a jejich prolínání.
Buchty a loutky svým neobvyklým způsobem tvorby vytvářejí unikátní divadelní poetiku. Klasické tituly i vlastní autorskou tvorbu zpracovávají s nadhledem a nezaměnitelným humorem, s osobitým důrazem na výtvarnou stránku, komponovanou hudbu a živou zvukovou stopu (kombinace starých i nových loutek, harampádí, hraček a nejnovějších technologií).


Neděle 4. 7. 2021

4.7. v 10.00, 13.00, 16.00
5.7. v 10.00, 13.00, 16.00
6.7. v 10.00, 13.00

Klubovna DKP
Hmyzí hotel bzzz
FysioART, Praha
30 minut
2+

Divadelní výprava v česko-německé koprodukci za malinkatými, v přírodě sotva viditelnými, zvířátky je určena nejmladším divákům a jejich průvodcům. Co natropí jeden komár ve stanu? Platí pravidlo, že čím roztomilejší housenka, tím krásnější motýl? Jak bzučí omylem spolknutá moucha v břiše? Dá se navštívit mravenčí továrna? Do hmyzích i lidských domečků nakukují všelijací červíci, mušky, včelky, mravenci, housenky, a dokonce i jedna sluníčkem zezlátlá píďalka.
Specificky vystavěná inscenace pro batolata podporuje smyslové vnímání, cílí na rozvoj představivosti a probuzení zájmu o estetické aktivity. Dále podprahově rozvíjí základy řeči, pracuje s rezonancemi a vibracemi, s kontrasty a barvami a seznamuje děti s přírodními materiály a různými druhy vláken. S velkou citlivostí pak zapojuje zvuky a autorskou hudbu, světlo, pohyb a hmyzí dotek.

Námět a výprava: Hana Strejčková
Tvorba a interpretace Hana Strejčková a Heda Bayer
Spolupráce: Katarína Hudačková
Hudba a zvuk: Michal Müller
Projekce: Filip Novák, Anastasia Stročkova
Textilní design: Heda Bayer
Světlo: Jiří „Zewll“ Maleňák, Tomáš Strejček, Verena Russell

O souboru:
FysioART je umělecké seskupení profesionálů z oblasti fyzického divadla, tance, nového cirkusu, hudby, alternativních forem umění a multimediální tvorby se silným přesahem k sociálnímu umění a sociálně-umělecky-vzdělávacím projektům.


11.00, 13.00 (A, B, C)
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
V jednom lese, v jednom domku
LS Vozichet, Jablonec nad Nisou
30 minut
3+

Pásmo klasických pohádek v moderní úpravě pro potencionální rodiče a jejich eventuální děti.
Scénář: Rudolf Hancvencl na motivy klasických pohádek
Režie: Rudolf Hancvencl
Loutky: Ivana Hancvenclová
Hudba: Rudolf Hancvencl

O souboru:
Spolek loutkářů Vozichet vznikl v roce 1980 (původně pod názvem Kubíkovo divadélko). Má odehráno desítky inscenací, převážně známé pohádky ve vlastních úpravách. Přes nedávný úbytek členstva spolek žije díky zbývajícím nadšencům…


4.7. 14.00 (B), 16.00 (C), 18 (A)
5.7. 11.00

Spolkový dům
Bílobílý svět
Střípek, Plzeň – skupina Šafrán
35 minut
4+

Básně a krátké prózy Daniela Heviéra nás inspirovaly k sestavení montáže – koláže. Jednoduché texty, jednoduché prostředky – výtvarná a loutková ilustrace, pohrávání si s jazykem a materiálem (papír, látky, hračky), jednoduché melodie. Cíleno na jednoduchého diváka. Hraje malý soubor (2 lidé) v malých prostorách, pro malé děti a lidi s fantazií a radostí z maličkostí.

Autor předlohy: Daniel Heviér, vybrali, sestavili, zrežírovali a hrají: Šárka Chvalová, František Kaska, scénografie a loutky: Helena Šimicová, další spolupráce: Jan Dientsbier – výtvarná spolupráce, Petr Mlád – pomoc při výrobě rekvizit, Martina Hartmannová – spolurežie.


14.00
Terasy MLK
Chlap a kohout
Martin Hak
60 minut
10+

Příběh o tom, že když potkáš někoho, kdo se nabízí, že tě sveze, a už nastavuje hřbet, je dobré mu prvně čichnout ke kožichu. A také o tom, jak snadno se cestuje z kopce. Víte, jaký je rozdíl mezi čertem a ďáblem? Pár rozdílů by tu bylo. Čerta například poznáte už z dálky. O něm však v příběhu není řeč. O tom druhém se zas kdekdo bojí mluvit. Odvážný vypravěč se ovšem pokusí.

O souboru:
Martin Hak je vypravěčem příběhů. Těch svých, těch, které se staly jiným, i těch, které se nikdy nestaly. Jeho dětským přáním bylo stát se archeologem a sám říká, že se mu to celkem splnilo. V Martinově představě archeolog občas pečlivě vyhloubí díru do minulosti, sedne tam a hledí na zbytky, které přetrvaly. Skládá úlomky, představuje si možnosti, hledá souvislosti. Je-li archeolog také vypravěčem, dovede způsobit, aby obrazy ze světa jeho představ prošly do světů dalších. A to není čarování, ale řemeslo. Martin se živí živým vyprávěním. Vede kurzy, dílny i osobní tréninky zaměřené na vyprávění nebo obecněji na práci s příběhem. Pracuje s rodiči, učiteli, knihovníky, s lidmi, co vedou lidi, s divadelníky, psychology, básníky, lektory či faráři. Věří, že příběh a jeho živé vyprávění je tím nejúžasnějším dorozumívacím prostředkem a že vypravěčské řemeslo je tu pro ty, které dorozumívání zajímá víc než komunikace.


15.00, 17.00
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
Kašpárek domek staví
Divadelní spolek LokVar, Praha
50 minut
3+

Dvě loutkové pohádky o Kašpárkovi, touze po domově, jednom domečku a jednom paloučku.
Co vše se může stát, když se Kašpárek rozhodne usadit a Čertovi se Smrťolou to moc nevoní. Padne kosa na kámen?
Hraje se s písničkami v bohaté výpravě, každá pohádka jiným typem loutek.
První pohádka Jiřího Jaroše se hraje dřevěnými maňásky za klasickým jarmarečním paravanem. Kašpárek se hodlá usadit a na paloučku si postavit domeček. Čert se mu to snaží zhatit, ale ani s pomocí kolegyně Smrťoly se mu to nepovede.
Pak se scéna jako kouzlem změní a vidíme marionety v druhé pohádce od Martina Matejky, která je pokračováním té první. Kašpárek očekává narození prvního potomka a návrat své ženy Kalupinky z porodnice s potomkem. Ale naši staří známí Čert se Smrťolou se mu chtějí pomstit. A hle, Kašpárek již věší prádlo… a nakonec… možná zazpívá i Slavík.

Autoři: Jiří Jaroš a Martin Matejka
Režie: Peter Varga
Loutky: Bára Hubená
Hudba: Michal Potoček
Hrají: Peter Varga a Martin Veliký

O souboru:
Jsme spolužáci z KALD DAMU a dlouholetí spoluhráči nejdříve z Dejvického divadla, poté z Divadla v Dlouhé, nyní na volné noze. Po letech převážně činoherního divadla se nám zastesklo po loutkách, a tak jsme v roce 2002, kdy naše domovská scéna byla pod vodou, založili LokVar. Zakládajícími členy jsou Ivana LOKajová a Peter VARga, postupně jsme se rozrostli o Martina Velikého, Markétu Pellarovou a Pavla Tesaře. Stálý tým tvoří režiséři A. Goldflam, M. Homolová, autor hudby M. Potoček a hlavně naše dvorní výtvarnice, autorka všech výprav Bára Hubená. Věnujeme se divadlu pro děti, od těch nejmenších až po ty dospělé.


17.00
Velký sál Divadla Karla Pippicha
Boj o oheň
Naivní divadlo, Liberec
45 minut
6+

Původní loutková hra dramatika Víta Peřiny v režijním zpracování renomovaného plzeňského loutkáře Tomáše Dvořáka se sice odehrává v pravěku, inspirací pro její vznik však byla klasická Shakespearova tragédie Romeo a Julie.
Dva znepřátelené kmeny mezi sebou již od nepaměti bojují a se svým soupeřením nedovedou ustat. Jejich bojovníci se perou o jámu na mamuta, o maso z mamuta a především o oheň, na němž by si mamutí maso mohli upéct. Jenom dva mladí členové kmenů, dívka Kočka z kmene Amuletů a mladík Huban z kmene Talismanů, na setrvačnou vzájemnou nevraživost svých předků nehodlají navazovat. Díky jejich lásce získává slovo oheň zcela novou symboliku a právě jejich pouto nakonec usmíří i oba znepřátelené kmeny.

Autor: Vít Peřina
Režie: Tomáš Dvořák
Dramaturgie: Vít Peřina
Výprava: Petr Kavan, Galina Kavanová, Kamil Bělohlávek
Hudba: Vratislav Šrámek
Hrají: Diana Čičmanová, Veronika Košvancová – Khomová, Bára Purmová, Markéta Sýkorová, Filip Homola, Petr Jelínek, Adam Kubišta, Marek Sýkora, Petr Štěpánek, Antonín Týmal

O souboru:
Naivní divadlo Liberec vzniklo v roce 1949 coby jedno z prvních profesionálních českých loutkových divadel. Patří ke špičce současného loutkového divadla a hraje především pro děti a mládež. Každé dva roky je organizátorem mezinárodního festivalu Mateřinka, zaměřeného na loutkové inscenace pro děti předškolního věku. Naivní divadlo programově klade důraz na původní autorskou tvorbu a především se vytrvale snaží o produkci inscenací loutkových, bez ohledu na to, zda se pod pojmem loutka skrývá figurativní, objektové či jakkoliv jinak výtvarné divadlo.

Pondělí 5. 7. 2021

5. 7. 14.00 (B), 16.00 (C), 18.00 (A)
6. 7. 9.00

Spolkový dům
Čtyři dobří
LS Vozichet – Ruda Hancvencl, Jablonec nad Nisou
30 minut
6+

Čtyři novopečení superhrdinové se ve veselém komiksovém příběhu pouští do boje proti silám zla.

O souboru:
Vozichet v Jablonci nad Nisou má datum vzniku 1980. Zatímco v devadesátých letech 20. století se soubor přetransformoval na sdružení, počátkem 21. století se již jako spolek zapsat nenechal. Poslední valná hromada schválila, že pokud bývalí členové hrají, mohou vystupovat pod značkou Vozichet doplněnou o své jméno. V zastoupení manželů Hancvenclových se věnuje svérázným úpravám klasických divadelních i filmových látek, popřípadě se jimi nechává volně inspirovat ve své autorské tvorbě.


5.7. 14.00 (C), 16.00 (A), 18.00 (B)
6.7. 10.00

Malá scéna DKP
Faust
Bažantova loutkářská družina DS J. J. Kolár při TJ Sokol Poniklá
25 minut
10+
Režie, loutky, hrají: Tomáš Hájek

Na desce zpětného projektoru plošnými loutkami, které jsou kresleny na průhlednou folii, se odehrává vtipný příběh o Faustovi podle lidových loutkářů.

O souboru:
Bažantova loutkářská družina se pokouší o pimprlové divadlo od roku 2009, přičemž se postupně veškeré naše snažení smrsklo na hry jednoho herce za užití školního zpětného projektoru – meotaru. Je to tak trochu z nouze ctnost, papírky a fólie vystříhá a pokreslí i náš principál, který by jinak své dvě levé ruce sotva k nějakému složitějšímu dílu přiložil.
Bažantova loutkářská družina v Poniklé pořádá samozvanou národní přehlídku stínového divadla Budiž stín!


13.00, 15.00
Jeviště Divadla Karla Pippicha
Kabinet zázraků neboli Orbis pictus
Naivní divadlo, Liberec
45 minut
5+
Inscenace, která se inspiruje ve světově proslulé učebnici Jana Ámose Komenského Orbis pictus, je vlastně jakýmsi „divadelním úvodem“ do fungování planety Země. Přichystal ho tvůrčí tým kmenové režisérky Naivního divadla, Michaely Homolové (v NDL například O beránkovi, který spadl z nebe). Podtitul inscenace by klidně mohl znít „Zeměkoule v kostce“, nebo přesněji – ve skříni: po vzoru starobylých kabinetů kuriozit herci z jednotlivých poliček tajemného kabinetu vytahují méně či více známé artefakty, které rozžívají pomocí těch nejstarších i nejtradičnějších loutkářských triků. Těmito divadelními zázraky a kouzly postupně dětské diváky seznámí s největšími zázraky v životě kolem nás. Pro někoho je to příroda, pro jiného člověk samotný, leckdo zůstává v úžasu stát zase z objevů a vynálezů, které má člověk za dobu své existence na svědomí. Tím největším zázrakem je však planeta Země jako celek a její fungování ve vesmíru.

Koncepce: Hza Bažant, Michaela Homolová, Filip Homola, Vít Peřina
Režie: Michaela Homolová
Dramaturgie: Vít Peřina
Výprava: Hza Bažant
Hudba: Filip Homola
Hrají: Diana Čičmanová, Bára Purmová, Filip Homola, Adam Kubišta, Petr Štěpánek

O souboru:
Naivní divadlo Liberec vzniklo v roce 1949 coby jedno z prvních profesionálních českých loutkových divadel. Patří ke špičce současného loutkového divadla a hraje především pro děti a mládež. Každé dva roky je organizátorem mezinárodního festivalu Mateřinka, zaměřeného na loutkové inscenace pro děti předškolního věku. Naivní divadlo programově klade důraz na původní autorskou tvorbu a především se vytrvale snaží o produkci inscenací loutkových, bez ohledu na to, zda se pod pojmem loutka skrývá figurativní, objektové či jakkoliv jinak výtvarné divadlo.


15.00, 17.00
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
Sněhurka
Divadelní spolek LokVar, Praha
50 minut
3+
Kdo je krásnější? Královna nebo Sněhurka? Je myslivec krutý? A jsou trpaslíci pořádkumilovní?
Myslíte si, že znáte tuto pohádku opravdu dobře? Kdo uvidí – pochopí.
Loutková pohádka pro děti, které se nebojí projevit svůj názor.

Režie: Michaela Homolová
Dramatizace: Michaela Homolová a Vítek Peřina
Výprava: Barbora Hubená
Hrají: Ivana Lokajová a Peter Varga

O souboru:
Jsme spolužáci z KALD DAMU a dlouholetí spoluhráči nejdříve z Dejvického divadla, poté z Divadla v Dlouhé, nyní na volné noze. Po letech převážně činoherního divadla se nám zastesklo po loutkách, a tak jsme v roce 2002, kdy naše domovská scéna byla pod vodou, založili LokVar. Zakládajícími členy jsou Ivana LOKajová a Peter VARga, postupně jsme se rozrostli o Martina Velikého, Markétu Pellarovou a Pavla Tesaře. Stálý tým tvoří režiséři A. Goldflam, M. Homolová, autor hudby M. Potoček a hlavně naše dvorní výtvarnice, autorka všech výprav Bára Hubená. Věnujeme se divadlu pro děti, od těch nejmenších až po ty dospělé.


21.00
Jeviště Divadla Karla Pippicha
Putování dobrého Hanse Böhma Evropou
Divadlo Alfa, Plzeň
65 minut
12+

Doma sice mluví Hans Böhm francouzsky, německy a česky, protože rodiče i služky pocházejí z různých jazykových prostředí. Ale na táboře, kam rád jezdí, mu říkají, že nejlepší jsou Němci a ostatní jsou podřadní. A má tam nejlepší kamarády, hlavně Karla. Dokonce spolu hrají v kapele! Mladistvý sudetský Švejk musí do války a v hlavě má pořádný maglajz. Jenže doba je neúprosná – musí se rozhodovat teď hned. A jeho rozhodnutí mohou znamenat život nebo smrt pro něj i pro lidi, které potkává. Ještěže umí jazyky! Hlavně češtinu! Takový nesvětový jazyk a může pomoci uniknout o vlásek zajetí a smrti. Ne-hrdina z malé obce na západě Čech (Holýšov) se prodírá válečnou střední Evropou a ani po válce se jeho situace nepřestává komplikovat… Co nás formuje? Čeho jsme schopni vedeni pudem sebezáchovy? Jak silné jsou naše vnitřní mravní imperativy? Divadelní příběh inspirovaný skutečným příběhem.

Režie: Tomsa Legierski
Výprava: Karel Czech
Dramaturgie: Petra Kosová
Hudba: Daniel Čámský
Hrají: Daniel Horečný, Josef Jelínek, Radka Mašková, Marie Mrázková, Robert Kroupar, Lenka Lupínková, Martina J. Hartmannová, Tomáš Jereš

O souboru:
Divadlo ALFA dlouhodobě patří k významným kulturním institucím města Plzně a plní nezastupitelnou úlohu v procesu kulturní a estetické výchovy především mladé generace (od předškolního věku po střední i vysoké školy, mladé dospělé publikum), jíž nabídkou své kulturní služby poskytuje zajímavou alternativu k převažující „mělké“ mediální či hospodské kultuře. Je reprezentantem soudobé kulturní vyspělosti města Plzně, Plzeňského kraje a potažmo celé České republiky v návaznosti na unikátní dědictví minulosti. Velmi často reprezentuje českou divadelní kulturu v zahraničí.


21.00
MED
Zpověď bachaře
Divadlo Líšeň
70 minut
Pro dospělé

Divadelní zúčtování s komunistickou minulostí.
Odpověď na mementa lásky i hrůzy vrytá do omítek cel žalářů.

Scénář a režie: Pavla Dombrovská
Masky, loutky, kostýmy: Jakub Růžička
Hudba, zvuky, scéna, světla: Luděk Vémola, Pavla Dombrovská
Hrají: Matěj Záhořík, Filipína Cimrová, David Tchelidze

O souboru:
Divadlo Líšeň jsme založili jako nezávislé, experimentální divadlo. Pracujeme s loutkami, maskami, objekty, pohybovou a zvukovou stylizací. Hrajeme v Brně, po celé republice i na zahraničních festivalech. Pro širokou veřejnost i školy uvádíme naše inscenace, workshopy a doprovodné vzdělávací programy. Zaměřujeme se také na lidskoprávní a politická témata. Dlouhodobě spolupracujeme s romskými tanečníky a muzikanty. Navštěvujeme znevýhodněné publikum v ústavech a stacionářích. Pořádáme festivaly. V místě svého sídla – Brně-Líšni se podílíme na komunitním rozvoji obce a iniciovali jsme vznik spolku Líšeň sobě.

Úterý 6. 7. 2021

11.00
Šapitó za Divadlem Karla Pippicha
Zvířátka a loupežníci
Dřevěné divadlo Jana Hrubce
40 minut
3+

Pohádka o tom, jak tři loupežníci kradli jako straky, až narazili na statek, kde hospodaří babička, pejsek, koza, kohout a tři prasátka. Tam jejich štěstí v loupení končí a loupežníkům nezbývá nic jiného než se polepšit.

O souboru:
Dřevěné divadlo je divadlem jednoho herce. Jan Hrubec je absolvent KALD DAMU, obor herectví. Než si založil své Dřevěné divadlo, prošel Studiem Ypsilon, i pražským divadlem Minor, kladenským Lampionem i libereckým Naivním divadlem.


13.00
Divadlo Karla Pippicha
Jak si Míša hledal kamaráda
Divadlo Alfa, Plzeň
50 minut
3+

Kde může malý medvídek hledat kamaráda? Cože, u kontejnerů? No ovšem! Právě tam se totiž objeví světem protřelý a dobrodružstvím i špínou čpící medvěd, který Míšu okouzlí a kdo ví, třeba se z nich stanou opravdoví kamarádi… Nabízíme vám příběh o tom, že každý potřebuje kamaráda a pro skutečné přátelství je třeba něco obětovat! Inscenaci režíruje dlouholetý režisér a umělecký šéf souboru Tomáš Dvořák, který si potrpí na čarování s loutkami. A protože v příběhu vystupuje protřelý cirkusový medvěd Alfons, a protože si vybral stejně naladěného ostravského scénografa Tomáše Volkmera, dostali možnost se vyřádit!

Režie: Tomáš Dvořák
Výprava: Tomáš Volkmer
Dramaturgie: Petra Kosová
Hudba: Petr Vydarený
Hrají: Martin Sádlo Bartůšek, Petr Borovský, Martina J. Hartmannová, Tomáš Jereš, Marie Mrázková

O souboru:
Divadlo ALFA dlouhodobě patří k významným kulturním institucím města Plzně a plní nezastupitelnou úlohu v procesu kulturní a estetické výchovy především mladé generace (od předškolního věku po střední i vysoké školy, mladé dospělé publikum), jíž nabídkou své kulturní služby poskytuje zajímavou alternativu k převažující „mělké“ mediální či hospodské kultuře. Je reprezentantem soudobé kulturní vyspělosti města Plzně, Plzeňského kraje a potažmo celé České republiky v návaznosti na unikátní dědictví minulosti. Velmi často reprezentuje českou divadelní kulturu v zahraničí.


16.00
Šapitó za DKP
Nejmenší
Martin Hak
50 minut
8+

Příběh o velikém smutku a dobrých radách, kterých je vždycky všude plno. Příběh o nadšení a cestě plné snahy. Příběh o bytosti, která žije nedaleko, ale návštěvy se dočká zřídka. A taky o veliké touze žít a „být součástí“. (Speciálně pro 70. LCH v experimentální úpravě s neviditelnými loutkami!)

O souboru:
Martin Hak je vypravěčem příběhů. Těch svých, těch, které se staly jiným, i těch, které se nikdy nestaly. Jeho dětským přáním bylo stát se archeologem a sám říká, že se mu to celkem splnilo. V Martinově představě archeolog občas pečlivě vyhloubí díru do minulosti, sedne tam a hledí na zbytky, které přetrvaly. Skládá úlomky, představuje si možnosti, hledá souvislosti. Je-li archeolog také vypravěčem, dovede způsobit, aby obrazy ze světa jeho představ prošly do světů dalších. A to není čarování, ale řemeslo. Martin se živí živým vyprávěním. Vede kurzy, dílny i osobní tréninky zaměřené na vyprávění nebo obecněji na práci s příběhem. Pracuje s rodiči, učiteli, knihovníky, s lidmi, co vedou lidi, s divadelníky, psychology, básníky, lektory či faráři. Věří, že příběh a jeho živé vyprávění je tím nejúžasnějším dorozumívacím prostředkem a že vypravěčské řemeslo je tu pro ty, které dorozumívání zajímá víc než komunikace.

 

X